۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۴۲۷۱۶۸
استاد حوزه و دانشگاه:

 رییس جدید رسانه ملی به مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای بپردازد

حجت الاسلام نظری گفت: اگر رسانه ملی با تغییر رویه نتواند ذائقه مخاطبان خود را جذب کند، مردم به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان گرایش خواهند یافت. 
حجت الاسلام مجتبی نظری

حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به آغاز فعالیت مدیر جدید رسانه ملی، اظهار داشت: اگر رسانه ملی با تغییر رویه نتواند ذائقه مخاطبان خود را جذب کند، مردم به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان گرایش خواهند یافت. 


وی با تأکید بر مخاطب‌شناسی رسانه ملی برای جلب نظر مردم، خاطرنشان کرد: مهم ترين و مؤثرترين راه مقابله با هجمه فرهنگي دشمنان ارتقای سطح بینش و تقوای فردی و اجتماعی است، این امر بدون نقش‌آفرینی رسانه ملی و دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی محقق نخواهد شد.


این استاد حوزه علمیه تبریز با اشاره به اهداف پشت پرده رسانه‌های غرب و شبکه های ماهواره‌ای فارسی زبان تصریح کرد: بيشتر شبكه هاي ماهواره اي با مدیریت و حمایت ایالات متحده آمریکا اداره می شود، ۹۰ درصد رسانه هاي آمريكايي نيز در دست صهيونيست ها است، با این حساب کار رسانه ملی برای مقابله با این حجم عظیم اطلاعات و تبلیغات رسانه ای غرب بسیار حساس و مهم است.


این کارشناس مسائل فرهنگی در پاسخ به اين سؤال كه علت گسترش شبكه هاي فارسي زبان چيست، خاطرنشان کرد: طراحان جنگ نرم از همه شیوه های فریبنده رسانه ای براي تبلیغ سبک زندگی غربی استفاده كرده و اهداف بلندمدتي را براي تأثیرگذاری بر ذهن جوانان و خانواده هاي ايراني آغاز كردند تا نگاه استكبارستيزي و سبك زندگي اسلامي آن ها را تغيير دهند.


حجت الاسلام نظری از ارزش‌ سازي و الگودهی نادرست به عنوان يكي از پيامدهاي منفي ماهواره ياد كرد و بيان داشت: اين الگوسازي منفي که با هنرپيشگی بازیگران هالیوودی البته با گريم هاي سنگين همراه است، موجب مي شود مخاطبان در صورت نرسيدن به آن الگوها كه در بيشتر اوقات نیز چنين است، دچار افسردگي، حقارت و اختلافات خانوادگي شوند.


وی با انتقاد از باور غلط برخي افراد كه فكر مي كنند برنامه هاي ماهواره بر روي افراد متاهل تاثير نمی گذارد، افزود: شاید برخی آسيب هاي برنامه‌های ماهواره‌ای برای افراد متأهل وارد نیست، اما با توجه به اصل اثر مقايسه كه در علم روانشناسی اجتماعی مطرح است، تاثیر آن برای افراد متأهل محسوس‌ تر است، چنانکه مي تواند زندگي شخصی و زناشویی را تحت تأثیر قرار دهد.


مسؤول اسبق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز کاهش عشق، عاطفه و محبت میان زن و شوهر را از آسيب هاي اين اثر مقايسه اي عنوان کرد و گفت: بخش قابل توجهی از طلاق هايی که در جامعه امروز واقع می شود، نتيجه مقايسه همسران خود با هنرپيشه هاي برنامه هاي ماهواره اي است، در حالی‌ که حقیقت هالیوود آن چیزی نیست که از قاب تلویزیون مشاهده می‌شود.


حجت الاسلام نظری اثر تدریجی برنامه هاي ماهواره را ویران‌ کننده و غیر قابل تصور دانست و یادآور شد: گاهی تأثیر رسانه ها در بلند مدت خود را نشان می دهند، یعنی در سال های نخست تأثیر تماشای برنامه های نامناسب با وجود آن که محسوس نیست، ولی با گذشت زمان خود را نشان می دهد./935/302/ب2

 

ارسال نظرات